ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ դուրս կգա նախագահական ընտրապայքարից, եթե բժիշկները պարզեն, որ ինքն առողջական խնդիրներ ունի։ «Անկեղծ ասած, ես կարծում եմ, որ միակ բանը, որ տարիքը բերում է, իմաստությունն է»,- հավելել է Բայդենը։ Ավելի վաղ նա ասել էր, որ կհրաժարվի նախընտրական մրցապայքարից միայն այն դեպքում, եթե Աստված իրեն ասի դա անել։               
 

«Թումանյանաբար չապրած մեր օրերի վրա դանդաղորեն իջնում է մշուշը»

«Թումանյանաբար չապրած մեր օրերի վրա դանդաղորեն իջնում է մշուշը»
07.08.2009 | 00:00

«ԿԱՌՈՒՑՈՒՄ ԵՆ ԻՐԵՆՑ ԴՂՅԱԿՆԵՐԸ, ԿԱՊՈՒՄ ԳԱՄՓՌՆԵՐՆ ՈՒ` ՊՐԾԱՎ. ԻՐԵՆՑ ԵՐԿԻՐԸ ԿԱՌՈՒՑՎԱԾ Է»
…և ոչ միայն մշակույթի մասին
Բանաստեղծ, դրամատուրգ ԱՐՏԱՇԵՍ ՂԱԶԱՐՅԱՆԸ հարցազրույցն սկսելուց առաջ զգուշացրեց, որ իր խոսքում ոչ մի անդրադարձ չի լինելու գրողների միության խնդիրներին: Հավատարիմ մնալով մեր խոստմանը՝ չփորձեցինք հակադրվել զրուցակցիս նախապայմանին:
«ՄԵԶԱՆՈՒՄ ԽԶՎԱԾ Է ԵՐԿՈՒ ՀԱՅԻ ՀԱՐԱԲԵՐՈՒԹՅՈՒՆԸ»
-Արտաշե՛ս, ղարաբաղյան հիմնախնդրի հետ կապված՝ անվերջ խոսվում է այն մասին, որ տեղեկատվական պատերազմում, ի տարբերություն Ադրբեջանի, Հայաստանը տանուլ է տալիս: Սրանում հայ գրողներն ունե՞ն պատասխանատվության իրենց բաժինը, թե՞ դա սոսկ դիվանագիտական, քաղաքական ոլորտի խնդիր է:
-Պերուացի բանաստեղծ Սեզար Վալեխոն ասում է, որ գրողները պատասխանատու են աշխարհում կատարվող ամեն ինչի համար: Կարծում եմ, որ մենք պատասխան պիտի տանք եթե ոչ աշխարհում, ապա գոնե էս մի կտոր հողի վրա կատարվող ամեն ինչի համար: Էսօր մեզ մոտ ոգևորող, ուրախացնող ոչինչ չկա: ՈՒ եթե շա՜տ-շատ բաներ տեղում չեն, մշակութային, հոգևոր դաշտում ինչ-ինչ խնդիրներ կան, կնշանակի իմ ջանքը (սկսում եմ հենց ինձնից) պռատ է եղել, քիչ է եղել, գրի մեջ պակաս հավատ եմ դրել: Ասում ենք՝ ընթերցող չկա: Դա զառանցանք է: Ընթերցող կա և լինելու է: Մարդը՝ հայ մարդը, ապրում է, իր օրվա հացն ու ջուրը հոգալուց հետո մի անգամ էլ գլուխը բարձրացնում է և ուզում է տեսնել, թե «վերևում» ինչ կա: Կնշանակի ես՝ գրողս, պիտի էդ թթվածինն ապահովեմ: Առայժմ մենք դա չենք ապահովում: Թումանյանաբար չապրած մեր օրերի վրա դանդաղորեն իջնում է մշուշը: Մենք գնում ենք դեպի հոգևոր փակուղի: Մշակույթ ասվածը միայն գրականությունը չէ, պոեզիան չէ: Մշակույթը մեր վարքն է, մարդը մարդու հետ հարաբերվելու ձևն է, որը խզված է: Մեզանում խզված է երկու հայի հարաբերությունը, և դա կարելի է դիտարկել վերից վար՝ սովորական չարքաշ հայից մինչև իշխանական վերին էշելոնները: Ինչ է կատարվում, ես չգիտեմ: Բայց ակնհայտ է, որ մարդը դուրս է մղվել: Ամեն ինչի պրոբլեմ մեզանում կա, բայց մարդու պրոբլեմ չկա: Մենք խոսում ենք մեր քաղաքակիրթ, մշակութային ազգ լինելու մասին: Բայց մեզ անհասկանալի ձևով ենք պահում: Ինչո՞վ մեզ դուր չեկավ «Բանվորի արձանը»: Մենք հանեցինք աշխատավորի արձանը, տեղադրեցինք մուրացկանինը: Առաջին անգամ սկսեցինք անկարևորել գործը, աշխատանքը: Մենք ուզում ենք առանց գործի էս երկիրը երկիր դարձնել: Չի դառնա: Ինչ-որ վարկերի, ինչ-որ մախինացիաների միջոցով երկիրը երկիր չի դառնա: Մենք պիտի գիտակցենք, որ մեր կյանքն ապրելուց, վայելելուց հետո մեզանից հաշիվ են պահանջելու, գալու են ասեն՝ ո՞ւր է մեր հայրենիքը:
«ՈՐՏԵՂ ԳՈՐԾՈՒՄ Է «ԵՍ»-Ը, ՉԻ ԿԱՐՈՂ ԽՈՍՔ ԼԻՆԵԼ ՊԵՏԱԿԱՆ ԸՆԴՀԱՆՈՒՐ ՇԱՀԻ ՄԱՍԻՆ»
-Ըստ պաշտոնական տեղեկատվության՝ տրված է «Նաբուկո» նախագծի մեկնարկը, և այն կգործարկվի 2014 թվականից: Ի՞նչ կտա սա Հայաստանին:
-Նման քաղաքական պահվածքով, նման քաղաքական գիծ վարելով, մենք չենք կարող շահույթ ակնկալել: Միջպետական բոլոր հարաբերութուններում Հայաստանի կողմից չի իշխել «մենք»-ը, մշտապես եղել է «ես»-ը: Իսկ որտեղ գործում է «ես»-ը, չի կարող խոսք լինել պետական ընդհանուր շահի մասին: Սա կարող ես խոշորատառ գրել: Էս քեթխուդայական հոգեբանությունից այլ ելք չեմ տեսնում: Մեր խոսակցականում, մեր ազգային հոգեբանության մեջ մի բան է իշխում. եթե որևէ քայլ ենք ձեռնարկում, հարցնում են՝ դրանից ի՞նչ շահ ունես: Ամեն ինչ հանգեցնում են մի անձի շահին: Կառուցում են իրենց դղյակները, կանգնեցնում պարիսպները, կապում գամփռներն ու` պրծավ. իրենց երկիրը կառուցված է: Չի կարող թշվառության վրա, նվաստացած վիճակի վրա երջանկություն կառուցվել: Սա պարզ ճշմարտություն է. անանձնական երջանկությամբ է մարդը երջանիկ: Որքան էլ շքեղ կառուցես քո տունը, լավ կերակրես քո գերդաստանը, հաջորդ քայլդ բախվելու է էդ ունեզրկված հատվածի հետ, որին ճոռոմաբար կոչում են ամբոխ: Եվ հետո. ի՜նչ շուտ եկանք-հասանք սրան: Երեկ բարեկամ էինք, ջերմ էինք, ո՞նց էսքան շուտ սկսեցինք չճանաչել մեր հարևանին, մեր մերձավորին: Չարի գործն էր, թե օրինաչափ էր, համենայն դեպս, սա է իրականությունը: Բայց ես մի հույսով եմ ապրում, որ ճառագումը կլինի: Որովհետև եթե մենք զրուցենք միայն այս նոտայի վրա, ասենք, թե ամեն ինչ մռայլ է, գորշ է, ճիշտ չի լինի: Իմ հույսն էս նորերի վրա է, նրանց ջանքի վրա է: Նրանք կգան ու կասեն, որ պիտի մտածել ոչ թե սեփական տան պատերի մասին, այլ էս երկիրը պահելու, երկիր դարձնելու մասին: Մենք ճակատագրական կեռմանի առջև ենք կանգնած: Սա պիտի գիտակցեն բոլորը՝ սկսած երկրի նախագահից մինչև սովորական քաղաքացին: Բոլորս ենք պատասխանատվության առջև: Մեզ շանս է տրված ունենալու երկիր, պետություն: Պահեցինք՝ կունենանք: Եթե ոչ՝ կընկնենք ասորիների օրը: Կկորցնենք պետականություն ունենալու վերջին շանսը, եթե չթոթափենք էս մրափը: Մենք համազգային մրափի մեջ ենք: Ես հայի իմ բնազդով զգում եմ, որ լավ չէ մեր վիճակը, ճիշտ չեն մեր պահվածքը, մեր հայացքը, մեր փոխհարաբերությունները: Էսօր իմ, քո, մեր Հայաստանը դարձել է գլխիկոր հայրերի, գլխիկոր զավակների հողատարածք: Իսկ այսպես հնարավոր չէ շարունակել:
«ԵՐԲ ՄԻ ԿՈՒՍԱԿՑՈՒԹՅԱՆ ՄԵՋ ԱՐԴԵՆ ԲԱՇԽՎԱԾ ԵՆ ԼԻՆՈՒՄ ՊԱՇՏՈՆՆԵՐՆ ՈՒ ՓԱՅԱԲԱԺԻՆՆԵՐԸ, ՄՏԱԾՈՒՄ ԵՆ ՄԵԿ ՈՒՐԻՇԸ ՍՏԵՂԾԵԼՈՒ ՄԱՍԻՆ»
-Հնարավո՞ր եք համարում մարտի 1-ի գործով անկախ փաստահավաք խմբի գործունեության վերսկսումը, եթե հաշվի առնենք ԵԽԽՎ-ի կողմից այս աշխատանքներին սատարելու ուղղությամբ արվող քայլերը:
-Հասկանալի է, թե Եվրախորհուրդն ինչու է ուզում սատարել այդ գործին, բայց մի անգամ փչկած բանը երկրորդ անգամ չի կարող կայանալ: Մեզ շանս է տրվում ինչ-որ բան անելու, չենք անում, ասում ենք՝ հետո: «Հետո»-ն գալիս է, և գործ անելու ժամանակն արդեն անցած է լինում: Դա ճանապարհ չէ, որ ընտրել է փաստահավաք խումբը: Պետք է մտածել ուրիշ ճանապարհների մասին:
-Մարտի 1-ի գործով ԱԺ ժամանակավոր հանձնաժողովի գործունեությունը երկարաձգվել է մինչև սեպտեմբերի վերջը: Այս ժամանակահատվածը բավարա՞ր է գործի առնչությամբ վերջնական բացահայտումներ անելու համար:
-Չէ՛, հավատացած եմ, որ բավարար չէ: Գոյություն ունեն մեծ խաղեր, համաշխարհային մասշտաբի խաղեր: Եվ այդ խաղերի մեջ յուրաքանչյուրն իր փայաբաժինն է ակնկալում, իր խաղն է խաղում: Հարցն էն է, թե մենք մեր խաղը՝ ազգային, պետական մեր խաղը, ի՞նչ չափով բարոյական ենք խաղում: Այսինքն՝ ինչ չափով մեր պետական գործիչն ու չինովնիկը պատրաստ չէ իր փոքրիկ շահի համար տանուլ տալու պետական մեծ ու կարևոր գործը: Մենք արդեն շատ մեծ խաղերում ենք տանուլ տվել: Խոսում էինք տեղեկատվական պատերազմի մասին: Նայիր մեր ինտելեկտուալ կարողությանը, մեր ազգային ներուժին ու ադրբեջանցիներին: Բանը միայն կարողությունը չէ: Տես, թե ինչ կարողության տեր ենք եղել, բայց մեր հսկա երկիրը մասնատելով տոհմերի, իրար հետ կռվելով, մեր հողը թշնամուն տալով՝ հասել ենք էս օրվան: Հիմա էլ թայֆայություններով, կուսակցություններով են կռվում, գռփում ու թալանում երկիրը՝ սա կոչելով քաղաքականություն: Ո՜նց կարող է էսպիսի փոքր երկրում էդքան կուսակցություն լինել: Էդ ի՞նչն է դրանց առաջ մղում: Երբ մի կուսակցության մեջ արդեն բաշխված են լինում պաշտոններն ու փայաբաժինները, մտածում են մեկ ուրիշն ստեղծելու մասին: Ժողովրդից խլել են մի թանկ բան՝ երազելու կարողությունը: Մի բան, որ մեզ նեցուկ է կանգնել ու սատարել ամենադժվարին ժամանակներում: Հիմա հայ մարդուց խլված է ոգևորվելու, երազելու տարրական հնարավորությունը: Իսկ այդպիսի մարդուց ոչինչ չի կարելի ակնկալել, անգամ մի սովորական բարի քայլ, էլ չեմ ասում՝ թռիչք ու խոյանք: Էս ազգին, էս ցեղին ի՞նչը պիտի ոգևորի, որ ինքն իր տունը կառուցի: Մեզ պատմականորեն շանս է տրված կառուցելու մեր պետականությունը: Մենք անցել ենք օտարին մեր հողը տալու, ինքներս մեր գլխի տերը չլինելու փորձությունը: Հիմա ես՝ որպես մարդ, մի ակնկալիք ունեմ, որ իմ երկու դուստրերի և նրանց երեխաների համար այս երկրում դաշտ ապահովվի: Ինձ համար երբեք լավ չի եղել, բայց սովետական երկրում, այնուամենայնիվ, մարդը դուրս չէր մղված, անտեսված չէր: 70-ականների Երևանը գիտության, մշակույթի առումով վերելք էր ապրում: Հետո մենք ապրեցինք հետընթաց: Էսօր նայիր ցանկացած հեռուստածրագիր: Ո՞նց կարող է պատահական լինել այն, որ ամենուր գերիշխում է վատը, ցածրորակը: Էն, ինչն էս ազգի դեմ է, հովանավորվում ու ֆինանսավորվում է: Մեր քայլը՝ սովորական մարդու և բարձրաստիճան չինովնիկի, պետք է լիներ Արարատ լեռան վեհության, պիտի նայեինք էդ լեռանը և ըստ այդմ պայմանավորեինք մեր շարժը, մեր մոտեցումը: Բայց, ավա՜ղ: Մենք սպասում ենք հրաշքի, բայց այսօրվա ծաղկուն երկրները, Արևմուտքը հրաշքի պես չեն ստեղծվել: Նրանք ստեղծվել են անդուլ տքնանքով, և յուրաքանչյուրը եղել է իր ճիշտ տեղում, իր գործին խոնարհված: Հիմա մենք մեր տեղում չենք, կազմակերպված չենք: Էս ցեղի ներուժը չկազմակերպվեց ու չի կազմակերպվում մինչև հիմա: Ես ֆինանսիստ չեմ, բայց տեսնում եմ, թե ինչ է կատարվում հարկային դաշտում: Ո՞նց կարելի է քո տան անդամին ճնշել, թույլ չտալ, որ իր գործն անի, իր ընտանիքը պահի: Աշխարհի ոչ մի երկրում այդպիսի բան չի կատարվում, ամենուր գիտակցում են, որ պետք է գործարար մարդուն շանս տալ, որ իր գործն անի: Իսկ մեզ մոտ դիմում են միտումնավոր սադրանքի, օրինազանցության՝ խանգարելով գործ անող մարդուն: ՈՒզում են կարգազանցությամբ կարգ հաստատել: Պատմության մեջ նման բան չի եղել, չի էլ լինի:
«ԵՍ ՏԵՍՆՈՒՄ ԵՄ ՏԻՏՂՈՍԱԿԻՐ ԻՆՉ-ՈՐ ՄԱՐԴԿԱՆՑ, ՈՎՔԵՐ ՏԵՐ ՉԵՆ»
-Լևոն Տեր-Պետրոսյանը Սերժ Սարգսյանի հռչակած համաներումը կոչեց «կիսակատար համաներում»: Համաձա՞յն եք այս բնորոշման հետ:
-Համաձայն եմ: Երբեմն կիսակատար քայլն ավելի վատ ազդեցություն է ունենում, քան ընդհանրապես որևէ քայլ չանելը: Ես չեմ հասկանում, թե ինչ հաշվարկ կատարվեց: Էսքանն անում ենք, էսքանը՝ ոչ: Ես համաձայն եմ Լևոն Տեր-Պետրոսյանի կարծիքի հետ: Եվ ոչ միայն այս, այլև բազմաթիվ այլ հարցերում: Այստեղ Լևոն Տեր-Պետրոսյանի անձի խնդիրը չէ: Այսօր իմ ժողովուրդը պահանջատեր է: Նա ուզում է վերադարձնել իր կոխկրտված արժանապատվությունը՝ էն, ինչ տրված է Աստծո կողմից: ՈՒ միայն դրանից հետո մենք կարող ենք խոսել ճիշտ ու ճշգրտված, հավասար հարաբերություններից: Մենք խոսում ենք, որ մեր թշնամին մեզ լլկեց, կոտորեց, սպանեց: Ժողովուրդը դուրս եկավ փողոց՝ իմ մայրաքաղաքի փողոց: ՈՒ տասը հայ գնդակահարվեց: Ոչ թե որպես էս ցեղի գրող, այլ որպես հայ մարդ եմ ուզում իմանալ՝ ինչպե՞ս եղավ: Եթե իմ հարցին պատասխանեն, նոր միայն կարելի է խոսել օրինականությունից, օրենքից, նոր միայն ես կկարողանամ հավատալ, որ իմ երկրի տերերը, իրոք, տեր են: Էսօր ես տեսնում եմ տիտղոսակիր ինչ-որ մարդկանց, ովքեր տեր չեն: Տերը Թորոս Թորոմանյանն էր, որ իր անձը մոռացած՝ Անի էր պեղում, մեր մշակույթն էր պեղում: Ես ուզում եմ ինձ ներշնչել (ու ինձ ներշնչելով՝ բոլորին ներշնչել) լավատեսություն, հավատալ, որ չի կարող էս համատարած, թանձր մթության մեջ չճառագել լույսը: Էսօրվա խիզախ լրագրողը, խիզախ պետական գործիչը պիտի մտածեն, որ իրենց թոռները վաղը կգան ու իրենցից հաշիվ կպահանջեն: Ես ուզում եմ մեր միջավայրում տեսնել մոր զավակներին: Որովհետև մոր զավակը վախենում է մոր հայացքից, մի բան անելիս՝ մտածում է, որ մայրն իրեն տեսնում է: Այդ մոր հայացքը շատերի կյանքում բացակայեց վերջին շրջանում: Ես հավատում եմ Աննա Մայիլյանին, հեռուստամեկնաբան Գևորգ Ալթունյանին: Երբ նրանց տեսնում-լսում եմ, հավատում եմ, որ դեռ կա հայի էն ազնիվ տեսակը, որ կարող է իր անձնական ամբիցիաներից վեր կանգնել, տիրոջ աչքով նայել իր երկրին, իր գործին: Ամեն մի մարդու ջանքը պիտի կաթիլ-կաթիլ ավելանա, միանա մյուսներին, որ հնարավոր լինի իսկապես մի բան տեղից շարժել:
«ԵՐԲ ՆԱՅՈՒՄ ԵՄ ԻՄ ԱՆՑԱԾ ՃԱՆԱՊԱՐՀԻՆ, ԶԱՐՀՈՒՐՈՒՄ ԵՄ»
-Ի՞նչ ստեղծագործական պլաններ ունեք գրական և կոլաժային արվեստում:
-Ողջ գիտակցական կյանքումս երազել եմ, որ ինձ տրվի անվերապահ ժամանակ, խաղաղ վիճակ, որ կարողանամ ապահովել ընտանիքիս կարիքները, իմանամ, որ իմ անկյան տերն եմ ու կարող եմ իմ գործն անել: Երբ նայում եմ իմ անցած ճանապարհին, զարհուրում եմ, որ ինձ մսխեց ժամանակը, և ես ուղղակի չկարեցա շատ բան անել, իրացրի իմ ուժերի չնչին տոկոսը: Այս տարի տպագրել եմ «Ջրերի վրա» բանաստեղծությունների ժողովածուն: Հիմա գրել եմ բանաստեղծությունների մի գիրք՝ «Դիմակների բեմ» վերնագրով, որով ուզում եմ իմ խոսքը հասցնել ցեղակիցներիս, արյունակիցներիս: Կարծում եմ, որ էդ «նամակը» տեղ կհասնի: Գրում եմ նաև պիես, որը շատ ջանք է խլում ինձնից: Պայմանավորվել ենք, որ պիտի խաղան Տիգրան Ներսիսյանը և Նելլի Խերանյանը: Այս պիեսում փորձել եմ արտահայտել ինձ տանջող, անհանգստացնող բաները: Հիմա գրում են պիեսներ, անունը դնում ժամանակակից պիես, բայց նայում ես ու տեսնում, որ դրանցում օրերի տագնապը չկա, օրերի խիզախումը չկա, չկա էն, ինչ տիպական է մեր օրերի համար: Ես ուզում եմ, որ իմ պիեսը նայող հայ մարդն իրեն տեսնի, իր ապրածը տեսնի: Իսկ կոլաժներն ինձ համար ստեղծագործական վիճակի ինչ-որ մի հատվածն են: Ես նկարիչ չեմ, կոլաժիստ չեմ: Բայց երբ գիրը, թուղթը չեն հերիքում, փորձում եմ ասելիքս արտահայտել կոլաժի միջոցով: Կուզենամ գա այն պահը, որ երբ դուրս գամ քաղաք, փողոց, մարդամեջ, գերակշռողը հայացքներում լինի լավը: Եթե այդ ժամանակ ինչ-որ բան պակաս գրվի, ինչ-որ գործ պակաս արվի, ողբերգություն չի լինի: Եթե ես չհասցնեմ ինչ-որ բան անել, իմ հետևից կգան ու կանեն ուրիշները: ՈՒզում եմ տեսնել էդ դաշտը: Գալիքից հայի հզոր տեսակը, պարթևական, արքայական տեսակը մեզ է նայում, ու չպիտի թույլ տանք, որ նա մեզ հետագայում նախատի, թե եկաք, ապրեցիք, ձևացրիք, թե ապրում եք, աշխատում եք, ու նայելով մեր թողածին՝ ասի. «Ես աւերակացս ո՞նց թագաւորեմ»: Ես մեկուկես տարեկան թոռ ունեմ՝ Լևոնը, որը եկավ, հայտնվեց էն պահին, երբ ինձ անսահմանորեն թթվածին էր պետք: Զգում եմ, որ ընկեր եմ գտել, որից շատ բաներ եմ սովորում, որի հետ միասին շատ բաներ ենք անում: Նրա համար գրել եմ մի գիրք՝ «Հեքիաթներ Լևոնիկի համար»: Ոչ մի գրքովս այդքան ուրախ չեմ, որքան այս գրքով, որովհետև դա զրույց է իմ Լևոնիկի և էդ սերնդի հայերի հետ: Եվ շատ անկաշկանդ զրույց է: Ես վստահորեն հավատում եմ, որ էդ սերունդն իր ձեռքով իր տունը կառուցելու է և ապրելու է օտարների նախանձը շարժող Հայաստանում:
Զրույցը վարեց Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 1662

Մեկնաբանություններ